Rondreis door Finland

Hier onder een korte omschrijving van de rondreis van dag tot dag.

Dag 1
Op dinsdag 3 augustus zijn we vertrokken naar Rostock(Duitsland).
We kwamen hier aan om 16.15 uur. Na enig rondhangen (er was geen restaurant bij de haven), konden we om +/-18.30 uur de boot oprijden. Het was 32 graden. We hebben vanuit Nederland 601 km gereden. En toen hadden we honger. Het buffetrestaurant op de boot ging om 20.30 uur open. De boot vertrok om 21.00 uur. We hebben weinig gezien van de afvaart, omdat we aan het eten waren.

Dag 2
De volgende ochtend hebben we het ontbijt op de boot overgeslagen, want we waren te moe om op te staan. 's-Middags de lunch gebruikt, om een goede bodem te leggen voor de rest van de dag, want 's-avonds zouden we het diner mislopen. (Uitschepen). Het was mooi weer en dus hebben we overdag heerlijk geluierd op het dek. We kwamen in Hanko aan om 19.00 uur plaatselijke tijd. Dat is 18.00 uur Nederlands tijd. We waren 21 uur varen en 1000 km. verder. Hierna weer in de auto op weg naar Hämeenlinna, 212 km verderop. We reden op 80 km wegen met heel veel bos, hele kleine stukjes 100 km wegen, veel bochten, dus het was lastig inhalen. We kwamen om 19.30 uur van de boot af en kwamen om 22.30 uur aan in het hotel. Zullen we eerst iets drinken? Het eerste drankje kostte 0,75 eurocent, hetzelfde tweede drankje kostte € 2.20 ??? Zijn we genept of was het "Happy Hour" afgelopen? Donker werd het om 21.30 uur. Het was vandaag 27 graden.

Dag 3
Donderdag zijn we van Hämeenlinna naar Kokkola gereden. Eerst langs de supermarkt en daarna alleen maar bos bos en nog eens bos onderweg gezien. We zagen rode en gele huisjes. We zijn om 10.30 uur vertrokken en kwamen om 17.00 uur aan. Nog wat boodschappen gedaan en vroeg naar bed gegaan. We vonden het een soort van "druk" op de weg. Nadat men zegt, dat het altijd heel rustig is op de weg in Finland. Maar het is geen vergelijk met de drukte in Nederland. Het was vandaag 30 graden. Het wordt hier donker om 23.00 uur en om 03.00 uur wordt het weer licht. We hebben 428 km gereden.

Top

Dag 4
Vrijdag vroeg op, want we hebben een lange rit voor de boeg. We zijn 8.30 uur vertrokken uit Kokkola. Via Oulu zijn we naar Kemi gereden. Vlak voor Oulu, via wegnr. 827, zijn we in Muhos naar het oudste houten kerkje van Finland gereden. Dit kerkje stamt uit 1634. Het kerkje had oorspronkelijk een plat dak, maar, omdat door de tijd heen, de mensen de kerk te donker vonden met z'n hele kleine raampjes, heeft de kerk nu een gotisch dak. Er waren prachtige schilderingen op de houten muren. Via wegnr. 22 zijn we naar Oulu teruggereden. Via Kemi zijn we naar Rovaniemi gereden. +/- 1000 km ten noorden van Hanko. De eerste "grote" stad die we tegenkomen. Na aankomst hebben we het centrum verkent. We hebben een oogstmarkt bezocht. Hier werden allerlei lokale produkten verkocht. We hebben rendiervlees in het restaurant "Fransmanni" gegeten. ( aanrader) Na het eten hebben we nog wat rondgewandeld en constateren, dat er veel zwervers en dronken mensen op straat lopen. Het was vandaag 27 graden. Donker om …….en licht om …………'s-Nachts is het 17 graden. Het is dus niet donker geweest. We hebben 480 km gereden.

Dag 5
Zaterdag zijn we naar het Arktikum geweest. Dit is een museum wat vertelt over het leven vroeger en nu in Lapland. Van hieruit zijn we naar Santa Claus Village gereden. Op de Poolcirkel: Napapiiri. We hebben wat souveniertjes gekocht en zijn om 12.30 uur naar Salla gereden. Onderweg kwamen we langs een Vikaköngäs. Dit is een stroomversnelling. We zagen rendieren in deze omgeving. Het was vandaag 26 graden. We hebben 165 km gereden. We passeren de bar met de langste naam ter wereld: Ä-baari. Äteritsiputeritsipuolilautatsi - baari. In Sallatunturi aangekomen zitten we in een riante bungalow. Voorzien van alle gemakken. De bungalow staat in het bos, omgeven door bessenstruiken.

Top

Dag 6
Zondag hebben we heerlijk uitgeslapen. Na het ontbijt hebben we de OPOE (tip van Bart) route gelopen. Dit is één van de weinige routes die eindigen op het beginpunt. Finnen lopen van A naar B en hoe ze dan weer terugkomen; dat is altijd de vraag……….. De OPOE route is een stevige wandeling van 2,5 km. We lopen eerst door moerasgebied heen over vlonders, komen rendieren tegen om vervolgens te moeten klimmen naar een hoger gelegen gebied. Her en der zie je overnachtingshutten met barbecue staan. Onderweg komen we langs een meertje waar bij een laavu (halfopen schuilhut) , het vuur nog brandt. We besluiten om even neer te strijken. Na de lunch hebben we de berg Sallatunturra beklommen. Pffffffff…….We deden er 45 tot 60 minuten over om boven te komen. De berg was erg steil. In de winter is dit een skihelling. We zagen vele rendieren en vele soorten bessen. We zagen Rusland en 15 meren. Het was ook weer een flinke afdaling. We zijn over de skihelling naar beneden gegaan. Ook 's-avonds zagen we weer rendieren. De rendieren lopen om de bungalows, want hoe was het ook al weer?? Één en al bos…… We zitten 15 km van de Russische grens. Vandaag was het 22 graden en bewolkt. Het wordt 's-nachts niet donker.

Dag 7
Maandag zijn we naar de Russische grenspost gereden. Na een poosje met medelanders te hebben gesproken en aan een Fin uitgelegd hebben, dat dit de Russische grens was, zijn we naar Jaurujärvi gereden. Dit ligt 15 km ten noorden van Salla. Hier was een meer en hier hebben we heerlijk gerelaxed. De onverharde weg ernaartoe was nogal ruig en bij terugkomst bleek, dat we een wieldop waren verloren!! We hebben keteltjeskoffie gedronken in Aatsinki in een kota ( tipi) . We zaten in een weiland aan een meer in een kota. Hier leeft een gezinnetje met 2 kinderen, een hond en schapen. Voor de dagelijkse kost gaan ze een visje vangen met een bootje op het meer. In de kota brandde een vuur waar het water op werd verwarmd en op de zitbankjes, gemaakt van boomstammen, lagen rendierhuiden. Bij de koffie kregen we Lapse cake met eigen geplukte bessen. Ook vandaag hebben we rendieren gezien. Deze dag hebben wij gevuld met suggesties halen uit de informatie "De Dappere Dorpen", die we van Bart <'die' Nederlander in Finland) tijdens de bijeenkomst in Salla hebben gekregen. We hebben geshopt in Salla en 's-avonds zijn we naar het meer bij het bungalowpark gegaan.(Veel muggen bij het water). Overigens hebben wij tijdens onze reis erg weinig last gehad van muggen. Maar als het vochtiger wordt, dan......ben je blij als je het middel "OFF" bij je hebt. (verkrijgbaar in Finland). Het middel "Deet" (voor tropische landen) schijnt niet afdoende te zijn, omdat hier andere bestandsmiddelen in zitten. Finland heeft "andere" muggen. We hebben vandaag 125 km rondgereden.

Dag 8
Dinsdag zijn we naar Oulangan Kansallispuisto National Park geweest. Het regende en het was 16 graden. We hebben bij het bezoekers service centre in Hautajärvi een plattegrond gehaald. Met behulp van deze plattegrond zijn we verder gereden. Van uit Hautajärvi zijn we, omdat het zeer slecht weer was, naar de kleine beren route (Pieni Karhunkierros) gereden. Via weg 950 en 8693 naar Juuma. We kwamen hier via een gravelweg (dirty road, half verharde weg) 13 kilometer lang en vol met gaten en hobbels, met een gangetje van 40 km per uur. We hebben een zware wandeling gemaakt in de regen,(goed schoeisel aandoen) over twee hangbruggen heen, met paden die bestonden uit boomstronken, rotsen en drassig bosgrond. Wat betekent, dat je veel over planken en trappen moest lopen. We zagen 2 stroomversnellingen. (Myllykoski en Jyrävä). Ook kwamen we langs een schuil/slaaphut. Dit was eigenlijk een watermolen. Deze hut dient als watermolen en was voorzien van verhoogde planken die als bed dienst konden doen. Ook waren er eerstehulpmiddelen aanwezig. Tevens was er een picknicktafel en buiten stond een barbecue. De toilet is ook interessant. Deze wandeling is een klein gedeelte van de Berenroute. Er is een grote en kleine berenroute. De grote berenroute is circa 80 km. Wij hebben de Kleine Berenroute gelopen. Later op de dag werd het droger en hebben we besloten alsnog naar Kiutaköngäs te gaan. We zijn gedeeltelijk weer 10 km terug gereden over de hobbel en "rupsweg" om nog weer 10 km de andere kant op te rijden naar de volgende stroomversnelling (Kiutaköngäs). Hier bevindt zich de "Red Canyon". Er is een bezoekerscentrum en je kunt er prachtig wandelen. Ook hier hebben we gewandeld. Het was minder zwaar wandelen en erg mooi. De Canyon was rood met stroomversnellingen. Het heeft wel wat om zo over de finse wegen te crosssen. 13 km heen, 10 terug, weer 10 km de andere kant op en 13 terug naar de snelweg 950 "naar Kayla" = 46 km slalommen en hobbelen. Inmiddels was het droog geworden en zagen we veel rendieren. Onderweg naar Kuusamo kwamen we langs een hele hoge skischans. Wintersportcentrum Ruka. Eerst de auto maar eens door de wasstraat. De auto was inmiddels erg smerig. Zag er niet uit…… Zo kunnen we niet eens uitstappen en niet bij het hotel aankomen. Na aankomst konden we aan het diner. Na het eten zijn we nog even langs het meer achter het hotel gelopen. We hebben 159 km gereden. .

Dag 9
Woensdag vroeg op. We zijn we naar de Kuva kerk geweest in Paltaniemi. De kerk heeft prachtige muur- en plafondschilderingen. We zijn hier gekomen via Kajaani (dwars door het centrum) en wegnr. 880 naar Paltaniemi. Het was wel even zoeken. Hierna zijn we naar Nurmes gereden en hebben een traditionneel Karelisch huis (Bomba-talo) bekeken. Met sauna. Het was vandaag erg regenachtig, maar na aankomst in Kuopio werd het beter. We hebben het centrum vluchtig bekeken en zijn naar de kermis geweest. Via de haven zijn we naar het hotel gelopen. Het was 16 graden en in de zon was het 23 graden. We hebben 532 km gereden.

Top

Dag 10
Donderdag zijn we vanuit Kuopio via wegnr. 17 naar Outokumpu gereden en hebben hier een kopermijn en museum bezocht. Via een tussendoorweg wegnr. 477 (richting Heinävesi) en weg 23 richting Varkaus, zijn we naar Uusi Valamo (klooster) gereden Hier afslaan en goed op de borden letten dan kan het niet missen. Hier hebben we een Russisch-orthodoxe klooster bezocht. De monniken en nonnen lopen in zwarte kledij. De kerk is erg mooi. We kwamen weer over een onverharde achtbaanzandweg. We hebben veel meren gezien. Het was regenachtig en toch ook weer heel zonnig. 's-Avonds zijn we in Kuopio naar de Puijo toren geweest. We hebben hier gegeten in een ronddraaiend restaurant boven op de toren (152 meter hoog) en enorm van het uitzicht genoten. We keken uit op skischansen, waar mensen aan het oefenen waren met skispringen, en natuurlijk over vele meren. Vandaag hebben we 270 km gereden.

Dag 11
Vrijdag hebben we 2 routes aan elkaar vastgeplakt. Eerst zijn we naar Savonlinna gereden en hebben een rondleiding door de burcht gehad. Vanuit Savonlinna zijn we naar Kerimaki gereden en hebben hier de grootste houten kuva kerk van Finland bekeken. Over de houten kerk in Kerimäki doen verschillende verhalende de ronde als het gaat over het waarom. Waarschijnlijk zijn de maten destijds gegeven in voeten en werden die tijdens de bouw gelezen als zijnde meters. Dat zou de verklaring kunnen zijn dat alles drie keer zo groot is dan je zou verwachten in een dorpje met dergelijke omvang. Via een binnendoorweggetje zijn we naar Imatra gereden. We reden parallel aan de Russische grens en werden dan ook met camera's en wachttorens in de gaten gehouden…. Via weg 62, de touristische route, naar Puumela en Mikkeli gereden. Deze weg is erg mooi om te rijden. Het was 16 graden en we hebben 458 km gereden.

Dag 12
Zaterdag helemaal niets gedaan. Een beetje geshopt, rondgewandeld, geslapen, spelletjes gedaan en eten bij McDonalds gehaald………..

Top

Dag 13
Zondag hebben we Porvoo bezocht. Het is het 2 na oudste stadje van Finland. Het heeft stadsrechten uit 1346. Het oude binnenstad bestaat uit schattige oude houten huizen. Het stadsplan is nog hetzelfde als in de middeleeuwen. We hebben koffie gedronken in een Fins restaurantje (lees :huisje), waar de mensen zelf ook wonen. Vanuit Porvoo zijn we doorgereisd naar Helsinki en hier hebben we na aankomst het Olympisch Stadion bekeken. We hebben 249 km gereden.

Dag 14
Maandag. Helsinki. Vanuit het hotel konden we met de tram naar het centrum (keskusta) rijden. Natuurlijk hebben we ook hier geshopt op de Esplanadi. We hebben een Grieks orthodoxe kerk, de Domkerk, en de markt bekeken. Ook zijn we naar een park gelopen en via de haven weer terug naar het centrum gelopen.

Dag 15
Dinsdag hebben we de rotskerk Tempelliaukio bekeken. Deze kerk is in een rots gebouwd en heeft een dak van koper. We hebben het Sibeliusmonument bekeken. We zijn naar een openluchtmuseum op het eiland Seurasaari geweest. Dit was ook erg leuk. Jammer van het slechte weer. Hier troffen we veel muggen.

Dag 16
Woensdag's-ochtends hebben we nog wat inkopen gedaan en 's-middags zijn we afgereisd naar Hanko om vervolgens met de avondboot van 20.00 uur richting Duitsland te vertrekken. Het weer klaarde helemaal op en we hebben dan ook heerlijk van het uitzicht genoten op de kade van Hanko. Het was 14 graden. We hebben 151 km gereden.

Top

Dag 17 en 18
Donderdag kwamen we 's-avonds om 18.00 uur met de boot aan in Rostock. Van hieruit zijn we naar Wismar gereden en hebben hier overnacht om vervolgens op ons gemakje naar huis te rijden. Een extra overnachting in Wismar is een goed idee, want je komt pas laat aan met de boot, bent de hele dag in touw geweest en moet daarna nog naar huis rijden. Vooral met kinderen is het een goede optie. Vanuit Wismar hebben wij nog 630 km gereden.

In totaal hebben we 4460 kilometer gereden. Heen en terug naar de boot 1231 kilometer. In Finland dus gereden 18 dagen en 4460 - 1231 = 3229 kilometer. We hebben onze reis verlengd met een paar extra dagen. Dit kan heel makkelijk met FINN checks. Het hield wel in, dat wij niet alle dagen in het laatst gereserveerde hotel konden blijven, maar dat wij de allerlaatste nacht in een ander hotel in Helsinki centrum moesten overnachten. Dit was geen probleem voor ons: hoefden we ook niet met de auto te rijden……. konden we alles lopend doen.

We hebben tijdens deze rondrit een goede indruk van het land gekregen. We hebben deze rondrit gemaakt met 2 kinderen van 12 en 16 jaar. Ook zij hebben genoten van de rondrit.

Tips en handigheidjes
1. Neem een goede autokaart van Finland mee. Wij hebben de Michelinkaart no. 711 (ANWB) gebruikt. Wij hebben van de kaart fotokopieën gemaakt en de te rijden route ingetekend, zodat je in de auto niet steeds met een hele grote kaart zit te worstelen. Op deze kopieën kun je alternatieve routes aangeven en bezienswaardigheden markeren.
2. Het is raadzaam om de locaties van de hotels van internet af te halen. Dit voorkomt veel verkeerd rijden.
3. De mobiele telefoon werkt overal. Zelfs op volle zee.
4. Voor gezinnen met kinderen: Neem voldoende speelgoed en spelletjes mee voor onderweg. Zoals U gelezen heeft zijn de te rijden afstanden lang...... 100 kilometer rijden in Nederland is anders dan 100 kilometer rijden in Finland.
5. Bij Voigt travel kregen we coupons voor ABC restaurants. Hier kun je voordelig eten, drinken. Tevens kun je hier tanken en je auto wassen.... De coupons van Fransmanni restaurants waren een welkome bijdrage. Goed eten voor een redelijke prijs.
6. Als je wat wilt zien en ondernemen, moet je daags op tijd opstaan en vertrekken.
7. Trek voor Helsinki extra dagen uit.
8. Wieldoppen: Laat ze thuis of zoek nieuwe uit het grote aanbod langs de wegen in Finland. Misschien vind U de onze wel!
9. Wees niet bang om van de hoofdweg af te gaan. Zo ontdek je Finland. Neem eens een onverharde weg.
10. Onthoud goed: Keskusta = centrum
11. Muggen? Het middel "OFF" werkt prima en is verkrijgbaar bij de betere supermarkt en de apotheek.
12. Wij hebben twee reisboekjes gebruikt: "Finland" Marco Polo en "Finland ontdekken en beleven" van Deltas